Amerika, van Chicago naar San Francisco, deel 6/7. - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van jan duerink - WaarBenJij.nu Amerika, van Chicago naar San Francisco, deel 6/7. - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van jan duerink - WaarBenJij.nu

Amerika, van Chicago naar San Francisco, deel 6/7.

Door: Wies

Blijf op de hoogte en volg jan

07 April 2015 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Zondag 05 - 04 - 2015.
Pasen. Het weer zit even niet mee. We hebben vanaf het begin geluk gehad dat de temperaturen boven normaal waren, ongeveer een maand voor op schema liepen.
Maar vanochtend is het wat grijs en een lichte motregen.
Door schade en schande wijs geworden nemen we nu een vest en een regenjas mee als we naar de Ferry lopen. Op werkdagen vaart de boot, een catamaran, regelmatig . Weekenden maar summier, zo'n 4 keer. Deze keer worden er geen gevangenen gelucht in de gevangenis San Quentin als we er langs komen. Gisteren zwaaiden de gevangen die "buiten" waren toen de boot voorbij kwam.
Toen we zaterdag aankwamen in San Francisco was het een drukte van jewelste op de werf. Nu maakt het een verlaten indruk. We lopen weer richting pier 39, maar vergapen ons eerst aan een cruiseschip dat aangemeerd is. De Star Princess, Hamilton. Politie houdt het gewone gepeupel op het trottoir en op de weg staande zodat de passagiers kunnen ontschepen! Vervolgens gaan we bij de U.S.S. Pampanito 383 kijken. De onderzeeër uit de Tweede Wereldoorlog kan bezichtigd worden. Er is geld nodig om hem te behouden. 95 meter lang is het gevaarte. Op een bord staat een korte tekst. " 80 men. 75 days. No shower".
We lopen voorbij pier 39 wat zo bekend is bij de toeristen. Daarna begint pas het echte gedeelte, de vissersboten. Een klein kerkje staat er. Fishermen's and seamen's memorial chapel. Elke zondag wordt er een katholieke mis in het Latijn opgedragen. Maar ook andere diensten kunnen er gehouden worden. Een priester in vol ornaat loopt net naar buiten.
Het weer klaart al op en het zonnetje laat zich zien. Het bedrijf waar we een Chrysler 300 voor 2 dagen hebben gehuurd, ligt in de buurt van pier 39.
Even later rijden we de parkeergarage uit en mengt Jan zich in de verkeersstroom. Vergeleken met de R.V. glijdt de auto over de weg en is uiterst wendbaar.
Eerst even uitwaaien aan het strand. Vervolgens Chinatown bezichtigen en dan naar Golden Gate Park. Je ruikt hier de frisse lucht van de grote eucalyptusbomen. Een prachtige omgeving. Dat is ook Land's End waar we een magnifiek uitzicht hebben op de Golden Gate Bridge. Er zijn daar ook kolibries. Ze zitten dichtbij in de struiken. 90% van de mensen loopt er voorbij zonder ze te bemerken. Tenminste in de tijd dat wij er waren:).
Volgens gaan we DE BRUG over. Indrukwekkend! Verhalen en gegevens genoeg te vinden op internet:)
Als laatste deze dag gaan we naar Sausalito, een mooi plaatsje niet ver van onze standplaats vandaan. Prachtige uitzichten op San Francisco en op Alcatraz. Het lukt me nog net om een zeehond te fotograferen voordat hij / zij onderduikt.

maandag 06 - 04 2015.
Met de auto een stuk langs de kust, de beroemde South Hwy 1 . De zon schijnt. We hebben als leidraad Santa Cruz ingetikt. Maar voor we zover zijn moeten we eerst San José voorbij zien te komen. Flinke drukte op de weg, maar geen files. Goede uitvinding: linkerbaan uitsluitend voor carpoolers, bussen en motors. Een ruit op het wegdek is het symbool van de carpoolbaan. De regel geldt van maandag tot en met vrijdag van 05.00 tot 09.00 uur en van 15.00 tot 17.00 uur. Misschien voor bepaalde wegen in Nederland invoeren? Dat er minstens twee poppetjes in de auto moeten zitten om over die baan te mogen rijden tijdens spitsuren..... Hoe ze dit controleren?
We tanken maar weer eens, draaikolkje in de tank is weg. Stoelen kun je verwarmen en op het G.P.S. systeem kun je letterlijk alles vinden. Alleen vinden we het wegenoverzicht van "onze" Tomtom veel duidelijker, dus die nemen we er bij.
Bij Santa Cruz is het een drukte op het strand, qua achtbanen en andere kermisattracties dan, de Santa Cruz Boardwalk met de beroemde Giant Dipper, de houten achtbaan uit 1924. We rijden erlangs om foto's te maken, maar stappen niet uit.
Dat doen we wel bij Moss Landing State Beach. Rust en ruimte, enkele surfers en mensen die langs het water lopen. zicht op de Pacific Ocean.
En dan zien we het: jumping whales !! Prachtig !! Met het blote oog goed te zien, maar op het juiste moment een foto maken is moeilijker. De verrekijker ligt in de kofferbak, zul je net zien! Maar moeder en kalf staan op de film :)
Afgelopen zaterdag was er op de lokale televisie ook al een melding en beelden van walvissen in de baai, bij DE brug.
We rijden naar Montery. Velden met aardbeiplanten zover je kijken kunt. Veel mensen zijn de (schijn)vruchten aan het plukken. Ook komen we langs vele velden met artisjokplanten.
En dan zijn we in Carmel. Een plaatje van een plaats. Prachtig aan de kust gelegen, geen lelijke hoogbouw, prachtig strand, mooie (dure) huizen en Clint Eastwood was er twee jaren burgemeester:)
We rijden nog een hele poos langs de S Hwy 1 en genieten steeds van de uitzichten. Doet wat denken aan de kust van de Costa Brava en Cote d'Azur, maar dan minder druk. Enkele dappere fietsers hebben nog een hele weg te gaan.
Op de terugweg gaan we nog naar een outlet in Gilroy. De prijzen van spijkerbroeken zijn hier om over naar huis te schrijven, in positieve zin!

Groetjes Jan en Wies.

• 07 April 2015 - 09:58

Carin:

Wat zullen jullie daar genieten in Amerika. Prachtig om al die verhalen te lezen. Veel plezier nog.

• 07 April 2015 - 13:10

Marian Dieleman:

Hoi Wies en Jan.

Wat hebben jullie veel gezien. Ik krijg al zin om te gaan. Veel bruikbare tips voor ons.
    Nog een week te gaan? Geniet ervan.
    groetjes Marian

• 07 April 2015 - 22:50

Joke:

Mooie verhalen!
    En ik verheug me elke keer weer op de volgende:-)