eerste reis afrika - Reisverslag uit Panningen, Nederland van jan duerink - WaarBenJij.nu eerste reis afrika - Reisverslag uit Panningen, Nederland van jan duerink - WaarBenJij.nu

eerste reis afrika

Door: Wies

Blijf op de hoogte en volg jan

08 November 2012 | Nederland, Panningen

Onze reis, week 1, Afrika, Zuid-Afrika.

Dag allemaal.
We zijn nou een weekje in Zuid-Afrika in Marloth Park. De ervaringen en indrukken zijn teveel om op te noemen. Evenals de foto’s (al meer dan 1000!!) en filmpjes.
Onze kids krijgen zoals afgesproken gedetailleerder bericht, dit wordt wat “algemener”.

Maandag 29 oktober 2012.
We vertrekken in een Opel Agila op winterbanden (Duitse eisen) richting Düsseldorf. Regen en koude trotserend. Afscheid, kusjes en huggs van Ellen die verder door rijdt naar Nijmegen.
Deutsche gründlichkeit: ze willen bij de controle de onderkant van de schoenen zien. Mijn rugzak wordt twee keer gescand omdat ik het transparante tasje met vloeistof vergeet apart aan te bieden. Stom.
We beginnen met….een half uur vertraging. Relax, we hebben vakantie.
Een uurtje vliegen en we zijn in Heathrow. BIG!! Met de free train van terminal 1 naar terminal 5 om in te checken. Control: shoes out, please. De verschillende gates kun je alleen per spoor bereiken. Met de metro, met een tussenstop gaan we naar gate 5. We zitten in de middenrij achter elkaar en beginnen met…vertraging. Relax, we hebben vakantie.
s ’Avonds o.a. een chicken casserole en ’s ochtend een Engels ontbijt. We leggen een voedselvoorraad aan die nog van pas komt, zie verder op.

Dinsdag 30 oktober 2012.
De steunkousen hebben hun werk gedaan, geen dikke of pijnlijke voeten/onderbenen.
Customs/douane: na enkele vragen beantwoord te hebben en de bril af doen krijgen we een stempel met datum in ons paspoort (valid 28 - 01 2013).
Bij Hertz krijgen we een toyota corolla (gold), voorzien van alle snufjes.
De omgeving van Johannesburg, wat wij zien, is niet de moeite waard om over naar huis te schrijven. Pas daarna begint de mooie natuur.
In de super spar in Malelane halen we een prepaid kaartje voor mijn mobieltje, de rest van de boodschappen doen we later wel: stom, stom, stom.
Onderweg zijn al de nodige vogels vereeuwigd. Een hadeea ibis wil niet wachten tot ik mijn toestel pak.
Na een 5 kilometer lange hobbeltocht op een brede zandweg arriveren we bij de controle entree van het park. Sinds er gewapende field security is worden de meeste misdaden in het park begaan door baboons (apen). Die nemen alles mee wat los zit als ze de kans krijgen.
De beheerders laten ons het immens grote huis zien (size: 2x dat van ons) en op mijn vraag hoe lang de bushstore open is: nog 5 minuten.
Door de dreigende regen en duisternis besluiten we thuis te blijven en leven die avond op kliekjes uit de bagage. Het thuisfront wordt gebeld.
Verder gespot vandaag: kudde impala’s, mongooses bij “ons” zwembad en een breedstaartparadijsvogel (scrabble woord).
En we hebben onze eerste boete gescoord wegens te hard rijden: soms “stikt” het van de borden, we hebben er een gemist. Dag 750 Rand…
Het regent en onweert en we kruipen onder de riante klamboe.

Woensdag 31 oktober 2012.
Als rechtgeaarde vogelaar is Jan op tijd uit de veren om aan bird-watching te doen. (wat vinden jullie van zo’n zin?). Hulpstukken: fotocamera, filmcamera en verrekijker.
Daarna samen naar de winkel om in te slaan en beetje rondrijden. We zijn dus nog nuchter als we veel vogels, impala’s, zebra’s en giraffen spotten. Les 2: altijd fototoestel mee, óók al ga je maar eventjes… Met mijn mobieltje maak ik foto’s van een giraffe met flinke teken op zijn/haar kont.
Les 1 is: kijk eerst altijd in je wandelschoenen voor je ze aantrekt. i.v.m. schorpioenen en andere beestjes…..!
“Onze” bushvilla heet Zebra’s Nest en ligt aan deZwartwitpensweg die uitkomt aan de Crocodile River. Kunnen jullie allemaal googelen als jullie willen, zie afbeeldingen etc. Crocodile River vormt de grens met het Krugerpark. Het is een prachtige mooie natuurlijke rivier die niet ingetoomd wordt door dijken en kades. We zien vogels (of course), grote kudde (caffer)buffels, mooie vlinders, twee nijlpaarden, reuze reiger en verschillende salamanders.
Voor het inslaan van boodschappen nemen we nu een andere uitgang van het park, richting Crocodile Bridge, en zien een gemengde kudde van zebra’s, impala’s, koedoes en gnoes. Verderop baboons met schattige kleintjes.
In Komatipoort naar de super spar voor boodschappen. Op de terugweg zien we een “mens”transport: een grote open veewagen waarop ± 50 zwarte arbeiders staan. Ook zie je overal mensen langs de weg lopen, een enkeling op een fietsje. En wie dragen het meeste? De vrouwen! Grote manden of andere verpakking losjes op hun hoofd of een kindje op de rug.
Zittend op de houten veranda, er is ook nog een “betonnen” gedeelte en een beklinkerd gedeelte, komen gnoes (wildebeesten) voorbij wandelen en drinken aan het watergat aan het einde van het terras. De mongoosjes komen ook weer voorbij racen. Een miljoenpoot kruipt over de muur.
Als we naar de rivier wandelen ontmoeten we moeder warthog met twee schattige piglets en zien links en rechts apen. Aan de rivier twee kuddes olifanten met hele kleintjes erbij. Mooi!!! Ook spotten we vandaag een scarabee en vultures. Dit klinkt toch anders dan mestkever en gieren. Of niet?
Terug bij huis komen er vijf warthog (pumba’s) meerdere keren voorbij die de mongoosjes verjagen. Geadviseerd wordt om deze niet te voeren, ze worden anders steeds brutaler, net als de apen.
Jan zorgt voor een lekkere maaltijd, de afzuigkap staat aan en we horen een hard geluid er bovenuit. Het huisalarm bij ons of van de buren? Nee. Het houdt uren aan. “Afrika expert” Marlon via mobieltje het geluid laten horen. Waarschijnlijk een grote kikker…

Donderdag 01 november 2012.
Na het birdwatchen van Jan gaan we naar het Krugerpark, plattegrond uit “huisje” en tomtom gaan mee. Handig. Alle namen van zand- en geasfalteerde wegen staan erop.
Voor we de smalle Crocodile Bridge oprijden zien we op de oever een krokodil liggen. Entree 408 Rand. Heel veel vogels betekent langzaam rijden. Er volgen nog talloze foto’s. Al met al zijn we van 10.00 tot 18.00 uur in het Park geweest. Van Crocodile Bridge via S28 zandweg naar Lower Sabie uitkijkpunt, naar Miondozi, daar scoren we een ibis op een nest aan de rivier. Via zandweg S128 terug naar L. Sabie. Via asfaltweg H4-2 weer naar Crocodile Bridge. Van de big five hebben we er drie gezien: buffel, olifant en neushoorn. Verder vele nijlpaarden, giraffes, aapjes, antilopen (de McDonalds voor de leeuwen, voor de ingewijden onder ons want……)en héél véél vogels.

Vrijdag 02-11-2012.
Een luie dag na het birdwatchen. Geen probleem en geen moeite mee. Stralend weer, riant uitzicht en gevulde Amerikaanse koelkast….
Aan de fotolijst kunnen we nog toevoegen: bij de rivier een hele grote mooie boom, vol met vruchten en vol met vrucht etende aapjes, een kudde buffels en een zwarte slangehals vogel die zijn/haar veren staat te drogen en kleine leuke nestjes van…?.
De twee computers in het internet/fleemarket shopje zijn bezet. Andere keer.
’s Avonds vuur maken in de vuurpot, houdt de “beesten” op afstand…

Zaterdag 03-11-2012.
Jan meldt zich om 06.00 uur bij het Henk van Rooyen Park voor een echte birdwatch. Twee bird guides, een tree expert en 6 geïnteresseerden zien in een drie uur durende wandeling 40 soorten vogels. Ik niet, om 06.00 uur draai ik me nog een keer om onder de klamboe en zie de binnenkant van mijn oogleden. De tree expert laat een 15 jaar jonge baobab boom zien, niet als zodanig te herkennen.
Na het ontbijt “safari” in het kleine Lionspruit Park, ook grenzend aan het Marloth Park. Achteraf kunnen we zeggen dat de “wegen” in slechtere staat waren dan het Krügerpark. Een four wheel drive was op sommige momenten geen overbodige luxe geweest want er wáren waterpartijen en kuilen op de weg..… En verder was er geen kip (=mens) te bekennen.
Gespot: maraboes, antilopen, roofvogel, en …... bij een uitkijkpunt een mooi meertje(een dam) met aan de overkant een grote boom met wel honderden wever nesten en honderden vliegende wevertjes. Daar word je stil van. Genieten en filmen en fotograferen en binocular gebruiken.
Dat de auto erna een wasbeurt kreeg is eigenlijk overbodig om te vertellen. De toyota kon wel door de modder gerold hebben.

Zondag 04-11-2011.
Warm vandaag, 32 graden Celsius. Echt een tijd om het zwembad in te wijden. Anders doet de “creepy” al het werk voor niets. Een soort automatische zwembadstofzuiger.
Rivierwandeling: we ontmoeten een 80 jarige Afrikaner waarmee we “Hollands“ kunnen praten. Zijn zus uit Utah is over, heeft het vandaag voor het eerst warm, gisteren had ze het koud. Tja, je komt uit de dessert of niet.
Hij waarschuwt ons nog voor de spitting cobra, deze slang vlucht niet weg als je op de grond stampt en wil je zijn gif graag in je ogen mikken. Blij dat ik een bril draag… Les 3: altijd uitkijken waar je loopt en in het donker niet op blote voeten naar buiten.
Ook vertelt hij en passant dat er enkele jaren geleden nog leeuwen in het Marloth Park rondliepen. Een dief van zonnepanelen is ’s nachts gegrepen door een leeuw. Ze hebben zijn hoofd en enkele bones teruggevonden…
Laten we jullie les 4 ook maar niet onthouden. Telefoonnummer van security gard en “snake doctor” in je mobieltje opslaan.
Vandaag gespot naast de al genoemde beesten en beestjes: een gekko, schilpadden en een kikker.

Groetjes van Jan & Wies.

• 08 November 2012 - 16:05

Manon (van Deijnen):

Wat een leuk verhaaltje Wies en Jan! En al mooie foto's!
    Ik wist niet dat jullie al weg waren, dus bij deze nog een hele fijne reis en veel plezier in alle mooie landen die jullie gaan bezoeken!
    Geniet ervan! :)

Groetjes,
    Manon

• 08 November 2012 - 16:05

Manon (van Deijnen):

Wat een leuk verhaaltje Wies en Jan! En al mooie foto's!
    Geniet ervan! :)

Groetjes,
    Manon

• 08 November 2012 - 16:27

Gerda:

Hallo collega en ega! Ik lees al dat jullie het super naar de zin hebben. En dit is nog maar het begin van jullie reis! Leuk om zo jullie reis te volgen! Groetjes en veel reisplezier!!

• 08 November 2012 - 17:49

Maarten Van Uum:

Goh, lijkt me geweldig om allemaal te zien en te beleven. leuk om te lezen. Ik zal het blijven volgen.
    Veel plezier, Maarten

• 08 November 2012 - 19:32

Ellebelle:

Wow.. mooie foto's!! En jullie zijn daar pas een dikke week.. :D

• 08 November 2012 - 21:52

Theo En Marian:

Klinkt avontuurlijk. Wel veel didactiek met allemaal die lessen. Have fun.

• 08 November 2012 - 21:52

Theo En Marian:

Klinkt avontuurlijk. Wel veel didactiek met allemaal die lessen. Have fun.

• 08 November 2012 - 23:59

Truus En Thei:

Hoi Jan en Wies,
    Als ik jullie verhaal zo lees, kunnen die beschermengeltjes nog goed van pas komen.
    De leukste momenten zijn de spontane ontmoetingen van mensen en dieren die zo op je pad komen.
    De foto's zijn prachtig en we zijn stinkend jaloers op jullie.
    Geniet er maar van, want deze kans is eenmalig.
    We blijven jullie op de voet volgen.
    Veel liefs, Truus en Thei.

• 09 November 2012 - 08:40

Francien En Wim :

Hoy Jan en Wies

Zo te horen hebben jullie het wel naar de zin
    Klinkt wel weust avontuurlijk
    Veel plezier nog en geniet er van
    gr Wim Sien

• 10 November 2012 - 19:37

Marlon:

dagsê pap en mam,

wat hebben jullie toch een mooie kuijerplek gevonden

jullie hebben het potdomme nie sleg nie! :D

Geniet er nog van voor jullie in het volgende vliegtuig ryen gaan naar het volgende mooie plekkie!

Liefs Marlon

• 11 November 2012 - 20:01

Johan En Marleen:

Hoi Jan en Wies
    leuk dat we jullie zo kunnen volgen, geniet ervan maar dat zal wel lukken zo te lezen